Posting Terkini :
Home » » Gaddafi ditawar suaka politik

Gaddafi ditawar suaka politik

Written By Unknown on Tuesday, September 6, 2011 | 5:29 PM

AGADEZ 6 Sept. – Satu konvoi besar kenderaan berperisai tentera yang setia kepada pemimpin Muammar Gaddafi tiba di Agadez, sebuah pekan padang pasir di utara Niger diiringi tentera Niger, lewat semalam.

Konvoi itu yang terdiri daripada 200 hingga 250 kenderaan askar yang setia kepada Gaddafi termasuk pegawai daripada batalion di selatan Libya, dipercayai menyeberangi sempadan Libya ke Algeria sebelum memasuki Niger, menurut sumber tentera Perancis dan Niger.

Sumber tentera Perancis itu berkata, beliau telah diberitahu Gaddafi dan anak lelakinya, Saif al-Islam mungkin menyertai konvoi itu dalam perjalanan ke Burkina Faso, sebuah negara Afrika Barat yang bersempadan dengan Niger yang menawarkan suaka politik kepada Gaddafi dan ahli keluarganya.

Bagaimanapun sumber tentera Niger berkata, lebih banyak penduduk Libya termasuk pejuang Tuareg yang pro-Gaddafi sudah menyeberangi sempadan ke Niger, semalam dan memohon suaka politik.

Ramai pengiring kanan Gaddafi berpaling tadah, ditangkap atau dibunuh sejak pemberontakan yang telah menggulingkan rejim beliau yang berkuasa selama 42 tahun.

Ketua briged keselamatan Gaddafi, Mansour Dhao bersama-sama lebih 10 rakyat Libya yang lain menyeberangi sempadan ke Niger kelmarin, kata dua pegawai Niger awal hari ini.

Dhao tiba di Niger hanya beberapa hari selepas isteri Gaddafi dan tiga anaknya melarikan diri ke Algeria dan tentera pemberontak menangkap Menteri Luar rejimnya di luar Tripoli.

Menurut sumber tentera Perancis itu, komander tentera selatan Libya, Jeneral Ali Khana juga dipercayai berada di Niger, tidak jauh dari sempadan Libya.

Katanya, Gaddafi dan Saif akan menyertai Khana dan mereka akan mengikuti konvoi tersebut sekiranya mereka menerima tawaran untuk hidup dalam buangan di Burkina Faso.

Burkina Faso yang pernah menerima banyak bantuan dari Libya menawarkan suaka kepada Gaddafi kira-kira dua minggu lalu tetapi telah juga mengiktiraf Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) sebagai kerajaan Libya yang sah.

Menteri Luar Burkina Faso, Yipene Djibril Bassolet berkata, Gaddafi boleh hidup dalam buangan di negaranya, sekalipun Burkina Faso menandatangani konvensyen Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) yang telah mendakwa Gaddafi atas tuduhan melalukan jenayah kemanusiaan. – Reuters
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

INFO

Tiada lagi...

Komen

 
Programmer : Creating Website
Webmaster Anak Rimau
Copyright © 2011. Anak Harimau - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template