Posting Terkini :
Home » » PBB henti misi pemantau di Syria

PBB henti misi pemantau di Syria

Written By Unknown on Sunday, August 19, 2012 | 6:13 PM

NEW YORK - Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengarahkan kumpulan pemantau antarabangsa di Syria untuk menghentikan misi mereka di negara bergolak itu berkuat kuasa tengah malam Ahad ini.

Duta Perancis di PBB, Gerard Araud berkata, usaha untuk meneruskan misi pemantau atau lebih dikenali sebagai UNSMIS tersebut terpaksa ditamatkan kerana syaratnya tidak dipenuhi.

Awal tahun lalu, seramai 300 pemerhati tentera tidak bersenjata dihantar ke Syria untuk memantau gencatan senjata menerusi perjanjian damai yang dipersetujui Wakil Khas PBB-Liga Arab, Kofi Annan bersama Presiden Bashar al-Assad.

Bagaimanapun, aktivis hak asasi manusia mendakwa Assad gagal melaksanakan gencatan senjata itu berikutan pembunuhan beramai-ramai ke atas rakyat tidak berdosa masih terus berleluasa.

Susulan daripada insiden tersebut, PBB memutuskan untuk menangguhkan misi UNSMIS itu pada 15 Jun lalu.

Bermula kelmarin, jumlah pemerhati daripada 101 turut dikurangkan kepada 72 orang.

Dalam satu kenyataan, jurucakap Jabatan Pengaman PBB, Edmond Mulet memaklumkan kumpulan pemantau terakhir akan meninggalkan Damsyik selewat-lewatnya pada Jumaat depan.

Sementara itu, sumber PBB memberitahu, diplomat veteran Algeria, Lakhdar Brahimi dikatakan akan menggantikan Annan yang meletak jawatan akhir bulan lalu sebagai wakil antarabangsa untuk menyelesaikan konflik di Syria.
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

INFO

Tiada lagi...

Komen

 
Programmer : Creating Website
Webmaster Anak Rimau
Copyright © 2011. Anak Harimau - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template