Posting Terkini :
Home » » Parti Erdogan menang besar

Parti Erdogan menang besar

Written By Unknown on Tuesday, June 14, 2011 | 1:53 AM

ANKARA 13 Jun - Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) memperoleh kemenangan besar dalam pilihan raya Parlimen Turki semalam tetapi gagal mencapai majoriti dua pertiga kerusi yang diperlukannya untuk meminda Perlembagaan.

Setelah hampir 100 peratus undi dikira, AKP pimpinan Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan membolot 50 peratus undi untuk kemenangan ketiga berturut-turut, menurut keputusan yang disiarkan oleh stesen televisyen.

Peratusan undi itu adalah yang tertinggi dicapai oleh AKP sejak mula mengambil alih kuasa pada 2002 tetapi dipercayai tidak cukup untuk menduduki majoriti 367 kerusi yang diperlukan di dewan 550 anggota itu bagi meminda Perlembagaan tanpa sokongan parti lain.

"Hari ini, untuk satu lagi penggal, kemenangan memihak kepada demokrasi dan rakyat.
"Kemenangan ini juga untuk Gaza, Palestin dan Baitulmaqdis," kata Erdogan kepada beribu-ribu penyokong dari beranda ibu pejabat AKP di Ankara, malam tadi.

Misi Erdogan untuk membela nasib 'golongan tertindas', berlandaskan wawasan persaudaraan Islam, telah melewati batas sempadan dan menjadikan beliau wira di kalangan penduduk Arab.

Parti pembangkang utama, Parti Rakyat Republikan (CHP) menduduki tempat kedua dengan 25.9 peratus undi manakala Parti Tindakan Nasionalis (MHP) yang dicemari skandal video seks para pemimpinnya baru-baru ini memperoleh 13 peratus undi.

Populariti AKP yang berterusan banyak berpunca daripada kemakmuran ekonomi dan peningkatan perkhidmatan awam setelah bertahun-tahun Turki dihantui ketidakstabilan kewangan di bawah beberapa kerajaan campuran yang goyah pada masa lalu.

Di bawah kerajaan AKP, ekonomi berkembang 8.9 peratus pada 2010, mengatasi kadar pemulihan ekonomi dunia, manakala pendapatan per kapita meningkat sekali ganda kepada AS$10,079 (RM30,237).

Walaupun dipuji kerana membawa kejayaan ekonomi, Erdogan yang pernah menjadi tenaga penggerak bagi melaksanakan pembaharuan yang dituntut oleh Kesatuan Eropah (EU), juga dikecam hebat kerana cenderung bersikap autokratik dan semakin tidak bertolak ansur terhadap kritikan. - AFP
Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

INFO

Tiada lagi...

Komen

 
Programmer : Creating Website
Webmaster Anak Rimau
Copyright © 2011. Anak Harimau - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by Mas Template